در مسیر ورودی برق دستگاهی را می توان قرار داد تا در صورتی که مقدار ولتاژ یا آمپر و یا توان مصرفی از محدوده استاندارد عبور کند این مسیر را قطع می کند تا از آسیب به وسایل برقی جلوگیری نماید این دستگاه محافظ برق نامیده می شود. 

بسته به حساسیت و کارکردی که هر دستگاه دارد باید از محافظ مخصوص آن استفاده نمود. محافظ برق از بسیاری آسیب های نوسانات برقی جلوگیری می نماید. در هنگام خرید محافظ می بایست به نکات ذیل توجه نمایید:

  • تعداد اتصالات همزمان:

دقت نمایید که به طور همزمان از چند اتصال قصد استفاده نمایید تا جای اتصال کافی برای وسایل مورد نظر را داشته باشید.

در هنگام خرید محافظ می بایست به این نکته توجه کرد که محافظ قرار است به کجا وصل گردد و به چه میزان با وسایل الکتزونیکی فاصله دارد تا بتوان متراژ سیم مناسب را انتخاب کرد.

  • توجه به جنس بدنه:

دقت نمایید که حتما جنس محافظ ضد حریق باشد.

  • گارانتي تعويض محافظ برق 

يکي از مزاياي يک محافظ برق خوب است که تضمين مي‌کند اين محافظ حداقل در طول مدت گارانتي به درستي کار مي‌کند.

لازم به ذکر است که  محافظ برق هیچ تاثیری بر عملکرد، تنظیم برق (رگوله کردن ولتاژ خروجی)، رفع ریپل و … برق ورودی و خروجی ندارد و فقط ولتاژ و جریان از حدی خارج شوند برق خروجی را قطع می کنند.

محافظ برق برای وسایل برقی گوناگون از لحاظ مدت زمان وصل متفاوت است. به طور مثال معمولا مدت زمان وصل محافظ یخچال بین 4 الی 6 دقیقه بوده و برای وسایل صوتی و تصویری حدود 30 ثانیه می باشد. همچین برای محافظ کولر گازی امکان عبوردهی جریان بالاتری را دارند. 

در پایان می بایست تاکید کرد که تمامی شبکه‌های برق تجربه نوسانات الکتریکی را داشته‌اند. این نوسانات می‌توانند موجب آسیب دیدگی و خراب شدن لوازم الکترونیکی شده و محافظ‌های برق تا حد امکان این نوسان‌ها را کنترل می‌کنند. بهتر است برای لوازم الکتریکی پیچیده و با ارزش خود، نظیر کامپیوتر، لوازم خانگی و دستگاه‌های صوتی و تصویری از محافظ ولتاژ استفاده کنید. به خاطر داشته  باشید که تنها داشتن یک محافظ ولتاژ کافی نیست، بلکه شما نیاز به محافظی  دارید که به درستی بر اساس نیازهای شما انتخاب شده باشد.