در اجرای تأسیسات الکتریکی ساختمان از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که کلید و پریزیکی از اصلی‌ترین آن‌‌ها می باشد.امروزه کمتر کسی هست که از اهمیت کلید و پریز در ساختمان، خانه وهمچنین محیط کاربی خبر باشد.انتخاب صحیح ،علاوه بر ارائه نیروی برق به لحاظی میتواند امنیت سلامتی شما را نیزتضمین کند و همچنین میتواند نقش بسیار مهمی در درکوراسیون محیط داشته باشه.از آنجایی که ما همه روزه با این تجهیزات سروکار داریم پس رعایت تمامی استانداردها در مراحل نصب آنها بسیار مهم است، البته باید توجه داشته باشید اگر اطلاعاتی در زمینه نصب کلید وپریز ندارید حتما ازیک نیروی مجرب برقکار کمک بگیرید.کلید و پریزرا نمی توان بدون توجه به ارتفاع از زمین و یا در هر جایی از اتاق ها، سالن پذیرایی ، آشپزخانه و غیره نصب کرد و حتما باید طبق استانداردهایی که وجود داردعمل شود .توجه داشته باشید قبل از اینکه به سیم کشی و نصب کلید و پریزها در یک محیط جدید بپردازید بهتراست استاندارد های لازم را برای نصب و دسترسی آسان را بیاموزید وآن ها را در نظر بگیرید

ارتفاع نصب کلیدوپریز باید به چه صورتی باشد!

یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن پرداخته شود،ارتفاع لازم این تجهیزات از زمین است.بهتراست که بدانید شرایطی که درخصوص   ارتفاع نصب وجود دارد،بستگی به محل هایی اعم از اتاق ،آشپزخانه،پذیرای و...دارند.

رعایت استانداردی موجود در خصوص با نصب کلید و پریز از مهم ترین اصول سیم کشی است که به چند مورد آن میپردازیم:

توجه داشتید باشید که ارتفاع ها از کف ساختمان باید اندازه گرفته شود.

پذیرایی و نشیمن: ارتفاع مناسب برای کلیدهای روشنایی از کف ساختمان 110 سانتی متر می باشد و همچنین پریزهای برق،تلفن نیز به طور معمول در ارتفاع 30 سانتی متر نصب میشوند.

اتاق خواب : اتاق خواب همانند پذیرای و نشیمن محاسبه میشوند.

آشپزخانه : ارتفاع مناسب برای پریزها 60 و یا 120 سانتی متر میباشد..

حمام : ارتفاع پریز برق در حمام از کف 225 سانتی متر و از سمت افق 60 سانتی متر از محل دوش و وان فاصله داشته باشد یا از ترانس تبدیل استفاده کرد.

سرویس بهداشتی: ارتفاعات همانند آشپزخانه محاسبه میشوند.

تراس: ارتفاع کلید وپریز هر دوباید در ارتفاع 120 سانتی متری باشند.

کولرآبی و گازی : کلید کولرها در ارتفاع ۱۳۰ سانتی‌مترمحاسبه میشوند.

پنل و گوشی آیفون : پنل و گوشی آیفون باید از کف 140 تا 150 سانتی متر فاصله باشد

کلید هواکش : 120سانتی متر از کف تمام شده.

ورودی آپارتمان: برای کلیدها، 110 و برای پریزها، 30 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود.

پارکینگ و حیاط: فاصله هر دو از سطح زمین، 110 سانتیمتر باید باشد.

ارتفاع نصب کلیدها در پارکینگ و پشت بام نیز باید 110 سانتیمتر باشد
و همچنین در پشت بام و پارکینگ از کلید و پریزروکار IP44 یا درپوش دار استفاده شود.

حدفاصله های نصب که لازم به ذکر هستند:

یکی دیگر از مباحثی که باید برای نصب کلید و پریزدر نظر داشته باشیم میزان حدوفاصله نصب است.

  • پریزهای مربوط به اجاق گاز و لباسشویی  باید درارتفاعی پایین نصب شوند.
  • در سرویس بهداشتی حدفاصل بین پریز و روشویی تقریبا باید 30 سانتی متر باشد.
  • فاصله آویز لامپ‌‌ها از سقف ساختمان باید ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد.
  • فاصله کلید و پریز از شیر گاز درصورتی که پریز در بالای شیر گاز نصب شود میتواند تقریبا ۵۰ سانتی‌متر باشد چنانچه پریز سمت راست،چپ  و یا زیر شیر گاز نصب شده باشد رعایت فاصله ۱۰ سانتی‌متر کافی میباشد.                                           
  • برای وسایل برقی از قبیل یخچال،فریزر،ماشین لباسشویی،ظرفشویی و مانند آن باید یک پریز با مدارجداگانه درنظر گرفته شود و حداکثرفاصله آن از یک متر تجاوز نکند.
  • در اطراف ظرفشویی نباید هیچ پریزی نصب نمود.
  • کلیدوپریزدر آشپزخانه از شیر ظرفشویی باید حداقل 70 سانتی متر و 60 سانتی متر از لبه سینک فاصله داشته باشد. 
  • در تمام نقاط آشپزخانه ، کلیدوپریز ها باید حداقل نیم متر از خط لوله گاز فاصله داشته باشد
  • کلید مربوط به روشنایی آشپزخانه باید نزدیک ورودی آن باشد.
  • از پریز اجاق باید یک برق(فاز و نول) به صورت مستقیم برای هود کشیده شود.
  • کلیدهایی که جنب در ورودی واقع می شود باید در طرف قفل در قرار بگیرد.فاصله نزدیکترین لبه درپوش اینگونه کلیدها از چارچوب باید از 10 سانتی متر کمتر و از 30 سانتی متر بیشتر نباشید .
  • محوطه قابل دسترسی در حمام،در امتداد عمودی از کف حمام تا ارتفاع 225سانتی متر و در جهت افقی از لبه وان یا زیر دوشی تا فاصله 60 سانتی متر را شامل میشود.

حداقل باید یک خروجی روشنایی ثابت برای همه اتاق ها فراهم شود. مناطق بیش از 25 مترمربع با دو خروجی روشنایی ثابت تأمین می شود.

 به طور معمول برای هر اتاق خواب ۲ عدد پریز برق نصب می‌شود.

تالارها و پله ها نیز باید از طریق روشنایی و سوئیچ های دو طرفه تأمین شوند

 حال به عمده ترین موارد کاربرد چند نمونه از کلید و پریز ها میپردازیم :

  1. کلید ها:

کلید یک پل،یک راه و یک خانه : این نوع کلید برای قطع و وصل کردن سیم فاز در چراغ های روشنایی و مصارف مشابه بکار میرود.

کلید دوپل : این نوع کلیدها ،دوکلید در یک جعبه است وبرای قطع و وصل همزمان دوفاز و یا یک فاز و یک نول مورد استفاده قرار داد.

کلید سه پل : این کلید برای قطع و وصل سه انشعاب از یک نقطه به کار میرود.اینگونه کلید ها برای قطع و وصل موتورهای سه فاز نیز به کار خواهند رفت.

کلید تبدیل : کلیدهای تبدیل درواقع مدار را تبدیل یا عوض میکند و برای قطع و وصل  کردن چراغ از دو نقطعه مختلف به کار میرود.

  1. پریزها :

پریزهای بی خطر : به این نوع پریزها،پریز ایمنی نیز گفته میشود. به گونه ای ساخته شده اند که اتصال های آن پس از کشیده شدن دوشاخه از برق ، بی برق شده ویا کاملا پوشانیده میشود.

پریزهای قفل شو: این نوع پریز ها هنگام برقدار بودن کنتاکتهای اتصال،دوشاخه را نمیتوان در پریز قرار داد و یا از آن خارج ساخت و نیز بدون قرار دادن دوشاخه در پریز کنتاکتهای اتصال برق دار نمیشود.

پریزهای ریش تراش : اینگونه پریز ها،برای اتصال ماشین های ریش تراش برقی در دستشویی ، حمام ، هتل ها ومانند آن به کار برده میشوند.دارای ترانسفورماتور جداکننده و کلیدی است که در صورت عدم اتصال ریش تراش ، ترانسفورماتور را از منبع برق جدا میکند.