همه ما بارها و بارها عبارت فاز و نول را شنیده ایم، احتمالا اگر بخواهیم تفاوت سیم فاز و نول را توضیح دهیم، پاسخ درستی پیدا نمی کنیم.

 برای آشنایی با تفاوت سیم فاز و سیم نول، ابتدا می بایست تعریفی از هر یک را داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم بصورت بسیار ساده تفاوت این دو سیم را برسی کنیم.

در برق تک فاز دو رشته سیم وجود دارد که یکی از آنها فاز و دیگری نول نامیده می شود. 

سیم فاز دارای برق می باشد و به محض تماس با اجزای رسانا بار الکتریکی را منتقل می کند و سیم دیگر که نول نامیده میشود فاقد برق است و تنها برق را بر می گرداند و در حقیقت مکمل سیم فاز است. 

در واقع نول فاقد الکترون بوده و هر جا که الکترون وجود داشته باشد نمایانگر فاز بودن می باشد. 

برای تشخیص سیم فاز از سیم نول در پریزهای برق می توان از فاز متر استفاده کرد. 

بدین صورت که فازمتر را در یکی از پریزهای برق وارد کرده، سپس با سر انگشت شصت ته فازمتر فشار وارد کنید، اگر لامپی که درون فازمتر است روشن شود، بدین معناست که آن سیم فاز می باشد و اگر روشن نشود نشانگر نول بودن سیم می باشد. 

به تصویر بالا توجه کنید، تا کنون به این فکر کرده اید که چرا سیم هایی که در تیر برق محله ها هستند 5 رشته سیم دارند؟

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید از این پنج سیم، سه سیم فاز و یک سیم نول است و همچنین  سیم دیگر، سیم نول شهرداری است که از آن برای روشن کردن چراغ معابر استفاده میشود. 

 لازم به ذکر است که ولتاژ بین سیم نول ( با علامت اختصاری N ) و سیم فاز (با علامت اختصاری L که مخفف کلمه Live یا phase )  دارای  220 ولت و بین دو سیم فاز ولتاژ 380 ولت جریان پیدا میکند.

فاز معمولاً با عایق مشکی رنگ قابل تشخیص است. البته برای نمایش دادن سیم فاز به غیر از  رنگ مشکی از هر رنگ دیگری به غیر از سفید، سبز، خاکستری و آبی استفاده می‌شود. سیم نول نیز معمولاً با عایقی به رنگ آبی قابل شناسایی است.

 لازم به ذکر است می‌توان سیم فاز را به عنوان خطرناک‌ترین سیم در مدار الکتریکی یک ساختمان در نظر گرفت. و باید دقت بیشتری جهت حفظ ایمنی را لحاظ نمود.