آنچه که باید در مورد نورپردازی فضای باغ و ویلای خود بدانید...

نورپردازی باغ و ویلا در سطح دنیا با نام علمی Garden Lighting شناخته شده است و یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی و امنیت باغ و ویلاها، همین فاکتور است. توجه به روشنایی مسیرهای رفت و آمد برای داشتن دید مناسب از مسیر، به نمایش گذاشتن زیبایی درختان در شب و روشنایی بخشی از باغ برای پذیرایی و دورهمی ­ها و... همه این­ها دلایلی بر اهمیت نورپردازی مناسب باغ و ویلای شماست.

برای مثال دانستن سوالاتی از جمله اینکه: از محوطه باغ برای چه کاری استفاده می­کنید؟ چه میزان از زمان خود را در باغ می­گذرانید؟ آیا باغ محلی برای بازی و رفت و آمد کودک دلبندتان است؟ آب و هوای شهر محل باغ و ویلای شما چگونه است؟ چطور می­توان با استفاده از نورپردازی زیبایی باغ و بنای ویلا را در شب مشخص کرد؟ نورپردازی چطور می­تواند به امنیت ویلا و محوطه باغ شما کمک کند؟ دانستن این سوالات قبل از اقدام به هر کاری به شما کمک می­کند تا راحت ­تر تصمیم گرفته و ضریب خطای پروژه را کاهش دهید.

ما مطالعه این مقاله را به برق­ کاران و صاحبان باغ و ویلاها پیشنهاد می کنیم و در ادامه قصد داریم اطلاعات مورد نیاز شما را ارائه دهیم تا محل زندگی شما مکانی امن و زیبا باشد. با ما همراه باشید.

توجه به کاربرد و زیبایی در نورپردازی

قبل از هر اقدامی بهتر است نوع کاربرد خود را از باغ مشخص کنید تا بتوانید نورپردازی باغ را راحت ­تر انجام دهید؛ اینکه هدف شما در نورپردازی چیست به شما آزادی بیشتری در تصمیم گیری از استفاده انواع نور و محل نصب آن­ها داده و به شما کمک می­کند تا از روش­های ابداعی خود نیز استفاده کنید. ما نمی­توانیم در مورد طراحی نورپردازی محوطه‌ باغ و ویلا از یک قاعده کلی پیروی کنیم و یکی از عوامل تاثیرگذار در این موضوع، سبک معماری بنای ویلاست. علاوه بر این توجه به کاربری فضای ویلا و باغ بسیار مهم است؛

برای مثال باغ شما کاربری شخصی دارد یا تجاری زیرا این موضوع بر المان­ های نورپردازی تاثیر بسیاری دارد. در نورپردازی محیط بهتر است بر موارد دیگری مثل نورپردازی درختان، آب­نما، مسیرها و ورودی ­ها، پله­ ها، پاسیو و مجسمه­ های تزیینی دقت کنید، زیرا توجه به این موارد در زیبایی بنا بسیار اهمیت دارد.


  • نورپردازی در باغ­های خصوصی و یا محوطه ­های عمومی با اهداف زیبایی باغ و محوطه­ها در شب، ایمنی مکان و تفریح و دورهمی ­ها انجام می­گیرد.

بیشترین کاربرد نورپردازی در زیباسازی محوطه باغ و ویلا در شب است؛ پس در این­جا توجه به نوع دکوراسیون و البته هماهنگ بودن آن با نوع نورپردازی اهمیت بالایی دارد. استفاده از لامپ­ های محوطه در کنار آبنما، در تنه­ درختان و یا برکه­ های مصنوعی چشم ­انداز بسیار زیبایی را در شب به وجود می­آورد.

نورپردازی مسیر پیاده روی باغ

تعیین نواحی اصولی و خاص برای نورپردازی، به ما این امکان را می­دهد که اثر فوق­ العاده­ ایی برروی بیننده بگذاریم؛ البته در ابتدا باید بدانید که چه چیزی را می­خواهید نورپردازی کنید و چطور باید آن را انجام دهید.

  • در ابتدا باید به نورپردازی معابر موجود در باغ توجه کنید.
  • اگر مسیری که از درب ورودی تا ساختمان طی می­کنید در میان باغ یا باغچه است، می­توان با چراغ­ های دیواری که نصب شده ­اند، پیاده روی دل­نشینی داشته باشید.
  • استفاده از چراغ ­های حباب­ دار، چراغ­ های دیواری ساده و مدرن با شکل­ های ساده یا هندسی می­تواند گزینه ­های خوبی برای استفاده باشد.
  •  از چراغ ­های بولارد با ترکیب چراغ ­های تزئینی روی دیوار هم می­توانید در نورپردازی باغ استفاده کنید.

  • برخی از نورپردازی ها بیشتر جنبه تزیینی دارند و با هدف ایجاد جذابیت ­های بصری انجام می­گردد.

راه­های بهبود فضا با نورپردازی

  1. یکی از راه ­های تاثیرگذار برای بهبود فضای باغ، استفاده از چراغ ­های آویز بالای میز ناهارخوری و لامپ ­های استاندارد در کنار صندلی­هاست.
  2. برای موثرتر شدن فضای سبز بهتر است از چراغ­ های دفنی یا کفی که به صورت لامپ­ های LEDنواری و قابل انعطاف هستند، استفاده کنید.
  3. اگر در باغ­تان درختان وجود دارند، پیشنهاد ما به شما، استفاده از چراغ­ های آویز ژاپنی یا فانوس­ های گرد است تا فضایی رویایی و جذاب را برای شما ایجاد کند.

ایمنی فضا

اهمیت به ایمنی محل زندگی­مان، از جمله بدیهیات است که اولین گام در انجام هر کاری توجه به این موضوع است. به دلیل اینکه بیشتر فضای باغ روباز است، همین امر موجب شده است که اهمیت توجه به ایمنی وسایل استفاده شده در روشنایی محوطه ­ها بیشتر احساس شود و در رتبه اول اولویت قرار بگیرد. نور پردازی باغ با توجه به شرایط و اقلیم محل بسیار متفاوت است و نمی­توان از مواد یکسان در دو شرایط متفاوت استفاده کرد. پس بهتر است که قبل از شروع با فرد متخصص این رشته مشورت کنید.

جلوگیری از ایجاد آلودگی نوری

زمانی این اتفاق رخ می­دهد که نورها به صورت مهندسی استفاده نشده باشد، پس باید در زمان نور پردازی به مواردی توجه کرد تا از ایجاد آلودگی­ های نوری جلوگیری شود و باید با توجه به کاربری محیط میزان نور لازم تأمین گردد. مواردی که منجر به ایجاد آلودگی نوری می­شود:

  • نور به صورت مستقیم وارد چشم بیننده شود،
  • به خانه و یا پنجره همسایه بتابد،
  • استفاده بیش از حد نور به طوری که تاریکی محیط اطراف را از بین ببرد.

معرفی انواع چراغ ­های مورد استفاده در نورپردازی محوطه

مدل­های زیادی از چراغ­ ها هستند که برای فضاهای باغ و محوطه ویلا طراحی شده است که در ادامه به مواردی از آنها اشاره می­کنیم:

 لامپ های LED

امروزه لامپ­ های LED در انواع مختلف طراحی شده و از تنوع بالایی برخوردار هستند. از این لامپ ­ها می­توان در نورپردازی محیط داخل و محوطه باغ استفاده کرد زیرا چراغ ال ای دی ضد آب است و شرایط دمایی آب و هوا در عملکرد لامپ LED تاثیری نمی گذارد و در برابر برف و باران از دوام خوبی برخوردار هستند. از دیگر مزیت­ های این لامپ­ ها، عمر طولانی و البته مصرف بسیار پایین آنهاست. از دیگر مزیت ­های لامپ ‌های LED می‌توان به بازده نوری بالای این لامپ ‌ها اشاره کرد.


چراغ های مسیر

 نوردهی این نوع از چراغ‌ها اغلب از بالا به پایین بوده و ارتفاع آن­ها اغلب کمتر از یک متر است. در بخش‌های مختلفی از حیاط از جمله مسیرهای رفت و آمد و پله‌ها نصب شده و بسته به نوع، می­توانند مساحت‌های مختلفی را روشن کنند. در صورتی که به منظور روشن سازی مسیر رفت و آمد استفاده شوند، از نوع کلاهک­دار آن­ها استفاده می‌شود که نور را در فضای کوچک‌تری متمرکز می‌کند.


چراغ‌های رو به پایین

این نوع از چراغ‌ها اغلب روی درخت‌ها و دیوار‌ها نصب شده و تمرکز نوری آن­ها به سمت کف حیاط و محوطه است. این نوع از چراغ برعکس مورد قبلی، مساحت بیشتری را پوشش داده و روشنایی بسیاری را برای محیط فراهم می­آورند. استفاده از این چراغ‌ها روی درخت‌ها، سایه روشن بسیار زیبایی را برای بیننده فراهم می­آورد.


چراغ‌های وال واشر

این نوع از چراغ‌ها نیز در نورپردازی کف حیاط و محوطه‌ها بسیار استفاده می‌شود و دارای یک پایه چند سانتیمتری کوچک بوده که در زمین قرار داده می‌شوند. جهت تابش این نوع از چراغ‌ ها، تنظیم ‌پذیر و قابل تغییر است. این چراغ ­ها در نورپردازی کف و بیشتر به منظور نورپردازی پوشش ‌های گیاهی قابل استفاده هستند.


چراغ ­های بولارد

این چراغ ها پایه چراغ چمنی هستند که جهت نورپردازی و زیبا­سازی در باغ، فضای سبز و دیگر محوطه­ های باز استفاده می­شود. کاربرد آن­ها برای جدا­سازی فضاهای خاصی از محوطه بوده و به دلیل نوع کارایی که دارند در مقایسه با سایر چراغ­ های پایه­ دار و روشنایی از ارتفاع کوتاه­تری بین 80 تا 120 سانتی متر برخوردار هستند.


چراغ های نورافکن

نورافکن از یک منعکس‌ کننده قوس ‌دار و لامپی در مرکز آن تشکیل شده و قادر به روشن کردن باغ، حیاط و حتی تابلوهای تبلیغاتی و… است که تابش نور آن به سمت بالاست و برای متمایز ساختن اجزاء موجود در فضای باز مانند مجسمه ­ها، درخت­ها، ساختمان­ و جزئیات به کار رفته در معماری محوطه کاربرد دارد.