برای نورافشانی و زیباتر جلوه دادن خانه ها از لوستر استفاده می گردد. انتخاب یک لوستر زیبا و مناسب با فضای مورد نظر، می تواند نقش مهم و اساسی را در زیبایی و نورپردازی محیط ایفا نماید. در هنگام خرید لوستر باید به موارد ذیل توجه داشت:

  • اندازه لوستر

اندازه لوستر و توجه به بزرگی یا کوچکی آن به فضای مورد نظرتان بستگی دارد. اگر قصد انتخاب لوستر برای فضای بزرگ را دارید انتخاب های شما نیز بیشتر خواهد بود اما برای فضاهای کوچکتر باید از لوستر های ساده تر استفاده کرد. به دلیل اینکه اگر اندازه لوستر متناسب با فضا نباشد نور زیاد یا خللی در نورپردازی مناسب و همچنین ظاهر نامناسب در فضای منزل می گردد. به عنوان مثال اگر از لوستر بزرگ در فضای کوچک استفاده کنید از یک طرف می بایست برای کنترل نور تعدادی از چراغ ها را باز یا خاموش کنید و از سوی دیگر عدم تناسب نیز کاملا در این فضا مشهود خواهد بود. 

موارد ذیل به شما در تعیین اندازه مناسب کمک می کند:

اگر اتاق شما کوچک تر از 3*3 متر است ، عرض لوستر باید بین 43 تا 50 سانتی متر باشد.

اگر اتاق شما حدود  4*4 متر است ، عرض لوستر باید حدود 60 تا 70 سانتی متر باشد.

اگر اتاق شما حدود  4.5*4.5 متر است ، عرض لوستر باید بین 65 تا 82  سانتی متر باشد.

  • سبک لوستر

بهتر است برای حفظ زیبایی، سبک لوستر انتخابی متناسب با دکوراسیون منزل باشد. به عنوان مثال در خانه های مدرن از لوسترهای کوچک که دارای روشنایی کمتر هستند و در ترکیب آنها فلز یا چوب بکار رفته استفاده گردد. 

در منازل که دارای سبک سنتی هستند بهتر است از لوسترهای بزرگ، کلاسیک و پرنور به به صورت بلوری و کریستال هستند استفاده گردد. لازم به ذکر است که آباژورها نیز با لوسترها هماهنگی داشته باشند.

  • توجه به رنگ ها در لوستر

یکی دیگر از المان های مورد توجه در انتخاب لوستر، رنگ لوستر می باشد و حداقل با چند مدل دکوراسیون تناسب داشته باشند.

  • ارتفاع سقف برای نصب لوستر

در هنگام خرید لوستر می بایست به ارتفاع سقف دقت ویژه داشت. اگر سقف فضای مورد نظر بلند است بهتر است که از لوسترهای آویز دار و چند طبقه استفاده کرد. اگر ارتفاع سقف کوتاه می باشد، پیشنهاد می شود که از لوستر سقفی استفاده شود که هم کوتاهی سقف شما کمتر نشان داده شود و هم اینکه مزاحمت برای اهالی خانه ایجاد نکرده و تبدیل به یک مانع نشود و در ضمن زیبایی آن تحت‌ تاثیر فضای کم ‌ارتفاع قرار نگیرد. استفاده از دیوار کوب یا آباژور متناسب با لوستر می تواند گزینه مناسبی برای تنظیم نور می باشد.

با توجه به مطالب ذکر شده، شما می توانید آگاهانه اقدام به خرید نموده و ضمن حفظ زیبایی محیط، فضایی دلنشین را در منزل به ارمغان آورید.