ترمینال یا کانکتورها از وسایل و تجهیزات پر مصرف و بسیار کاربردی در صنعت برق هستند. کاربرد اصلی ترمینال ها ایجاد اتصال محکم و استاندارد دو یا چند سیم به صورت موقت می باشد. ترمینال‌ها باعث می‌شوند تا برخلاف اتصال‌هایی که با نوارچسب انجام می‌شود، جریان برق را بدون گرم شدن از خود عبور دهند و از بروز خطراتی مانند برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی جلوگیری کند. ترمینال ها دارای انواع مختلفی می باشند که کاربردهای خاص خود را نیز دارند. در ادامه به معرفی انواع ترمینال ها خواهیم پرداخت:

  • ترمینال ریلی

از ساده ترین نوع ترمینال، ترمینال ریلی می باشد. از این ترمینال ها برای  جهت انشعاب گیری از سیم ها در تابلو های برق استفاده می گردد. از ترمینال های ریلی برای نصب بر روی ریل مورد نصب بر روی تابلو مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به طراحی مدولار آنها، امکان اضافه و کم کردن آنها از روی ریل و به صورت کشویی میسر می باشد. ترمینال های ریلی به انواع ترمینال ریلی معمولی، فشاری و چند طبقه تقسیم می گردد.

  • ترمینال شاخه ای

ترمینال شاخه ای، جهت انشعاب گیری از سیم ها در محیط های گوناگون استفاده می گردد. ترمینال های شاخه ای دارای یک سلول ورودی و یک سلول خروجی هستند که سیم ورودی و خروجی به واسطه بستن سیم گیر پیجی تعبیه شده در بدنه عایق این ترمینال ها و هادی قرار گرفته بین این دو سیم گیر، به یکدیگر متصل می شوند.

  • ترمینال پیچی

ترمینال‌های پیچی درواقع جایگزین نوارچسب برق جهت اتصال و عایق‌کاری چند سیم با یکدیگر هستند. وظیفه این ترمینال‌ها ایجاد اتصالی محکم بین چند سیم بدون استفاده از سرسیم و... می‌باشد.

استفاده از ترمینال ها و کاربرد هر یک علاوه بر سهولت انجام کار و انشعاب گیری و اتصال، می توان جلوی حوادثی مانند حریق را نیز خواهیم گرفت.