قم-میدان امام خمینی(ره) - بلوار شهید بهشتی- نبش تقاطع مطهری جنوبی
شماره تماس:
025-36622361
دسته‌بندی کالاها
  • {{value}}
کمی صبر کنید...

کابل برق 2/5*4 مسکات مدل افشان

کابل برق 4 در 2/5 مسکات کد KBMA-0011

0 از {{model.count}}
متراژ یا تعداد
نوع
    ویژگی های محصول :
  • شرکت تولید کننده : صنایع سیم و کابل مسکات آمل
  • نوع کابل : افشان قابل انعطاف
  • تعداد رشته سیم : چهار رشته
  • سطح مقطع هر رشته : 2.5 میلیمتر مربع
  • جنس عایق/غلاف : PVC/PVC
64,000 تومان
محصول مورد نظر موجود نمی‌باشد.

سفارش تلفنی

معرفی توانمندیهای صنایع سیم و کابل مسکات

صنایع تولیدی سیم و کابل مازند طبرستان با نام تجاری مسکات در بیش از دو دهه فعالیت صنعتی و تحقیقاتی خود در زمینه تولید انواع سیم و کابل افشان و مفتول در سطح کشور توانسته است ضمن ارتقاء کیفیت تولیدات خود و دستیابی به بالاترین استانداردهای ملی و بین المللی، نیاز بسیاری از پروژه های کوچک و بزرگ ساختمان سازی کشور، مصارف کارخانجات و صنایع مختلف و بازارهای کشورهای همجوار به انواع محصولات سیم و کابل برق فشار ضعیف و فشار قوی، کابل برق افشان و مفتول تخصصی و متعارف و... را در بالاترین سطح برآورده کند. گواهینامه استاندارد ملی، CE اروپا ، ISO9001:2015 ،گواهینامه پروهشگاه نیرو کشور، تأییدیه توانیر و شرکتهای تولید و توزیع برق استانی و سازمان نظام مهندسی و از همه مهمتر رضایتمندی مشتریان گرانقدر و وفادار آن، ره آورد خواست و تلاش مجموعه صنایع سیم و کابل مسکات در طول سالهای گذشته بوده است. این شرکت در یک دهه گذشته با تمرکز بر نیاز سنجی صنعت ساختمان کشور به انواع کابلهای تخصصی، اقدام به تولید و پایش مستمر کیفیت محصولات خود در آزمایشگاههای مجهز خود نموده است و از اینرو است که در بسیاری از پروژه های بزرگ ساختمانی سالهای اخیر کشور محصولات این شرکت مورد استقبال مهندسین و پیمانکاران قرار گرفته است. برخی از همکاری های اخیر این شرکت از این قرار است:

  • پروژه سیتی سنتر اصفهان و مجتمع خلیج فارس شیراز با همکاری صنایع سیم و کابل مسکات
  • پروژه های مسکن مهر آمل، بوشهر، ساری، پرند، پاکدشت و...
  • پروژه های تجاری بزرگ شهر قم نظیر پروژه بازار بزرگ موبایل سلام و شهرک مسکونی مهندسین نظام مهندسی استان قم و دهها پروژه دیگر
  • پروژه مسکونی نقش جهان کارکنان وزارت بهداشت
  • مجتمع شهرداری و شهرک سینمایی تهران با مشارکت سیم و کابل مسکات آمل
  • همکاری با شرکتهای پیمانکاری بزرگ کشور، شرکت فورسمنت، گروه ساختمانی معماریان و ارمغان صبا، سازه سازان، بنا بِتُن و...
  • شهرک بزرگ پرنیان خزر و مجتمع تفریحی نمک آبرود، مجتمع های فرهنگی کوثر و دهها پروژه بزرگ دیگر در منطقه شمال کشور

معرفی کابل برق مسکات مدل افشان NYMHY

با توجه به گستردگی استفاده از انرژی الکتریکی، از زندگی روزمره ما گرفته تا کاربردهای فراوان در صنایع مختلف، در صنعت برق جهت انتقال جریان برق برای هر کاربردی از انواع مختلف کابل برق استفاده می شود. کابل های فشار قوی، متوسط و ضعیف، کابل هایی که در محیط های خاص بکار می روند مثل دریا، خاک یا ضد انفجار، کابل هایی که در صنایع خودرویی و ابزار دقیق بکار می روند و غیره. موضوع مطلب ما بیشتر مربوط به کابل هایی است که در صنعت ساختمان بکار می رود. این نوع کابل ها از قرار گرفتن دو تا پنج رشته سیم افشان هم سایز در درون یک روکش غلاف مانند از جنس PVC تولید می شوند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در استاندارد آلمانی رایج در ایران به ساختار این نوع کابل NYY گفته می شود که نشان دهنده مس بودن فلز «هادی» و PVC بودن عایق سیمها و غلاف خارجی کابل است.

معرفی کابل برق 2/5*4 مسکات مدل افشان NYMHY

کابل برق 4 در 2.5 افشان مسکات شامل چهار رشته سیم افشان با سطح مقطع 2.5 میلیمتر مربع است که در داخل یک غلاف از جنس PVC مشکی رنگ قرار گرفته اند. رنگ سیمهای به کار رفته در کابل افشان 2/5×4 مسکات معمولاً قرمز و آبی و قهوه ای و ارت است که به سفارش قابل تغییر است. کابل برق چهار رشته ای هم با ترکیب رنگ «نول+ارت+دو رشته فاز» و هم با ترکیب رنگ «نول+سه رشته فاز» تولید می شود. وزن هر حلقه 100 متری از کابل برق 2/5*4 مسکات در حدود 21 کیلوگرم است که از این میزان 9 کیلوگرم مربوط به وزن خالص مس آن است. شدت جریان مجاز در دمای 30 درجه این کابل برابر 27 آمپر است. کیفیت و نرمی عایق و غلاف این کابل مورد استقبال مهندسین و برقکاران واقع شده است. 

کاربرد کابل برق 4 در 2/5 افشان مسکات

از این کابل جهت راه اندازی کولرهای آبی در اندازه های مختلف بدون سیستم ارت، تغذیه سه خط مجزای پریز برق توسط یک کابل، تغذیه موتورهای الکتریکی کوچک سه فاز یا به عنوان کابل فرمان در برخی وسایل نظیر کولرگازی به صورت نصب روکار و در فضای باز یا داخل داکت و لوله و ... استفاده می شود.

نوژین کالا آمادگی دارد جهت تأمین نیاز پروژه های کوچک و بزرگ در سراسر کشور، محصولات سیم و کابل مسکات آمل را به بهترین قیمت و شرایط به سازندگان مسکن و برقکاران محترم عرضه نماید.

انتخاب کابل برق مناسب را چطور انجام دهیم؟

می خواهیم فارق از مباحث فنی، با چند مثال ساده به این سؤال پاسخ دهیم. در قسمت بالا در مورد کولر آبی مثالی آوردیم. حال می خواهیم خیلی ساده و با حداقل اطلاعات فنی، بدانیم که چه کابلی مثلاً برای کولر گازی مناسبتر است. برای راه اندازی کولر گازی کوچک و متوسط از کابل برق افشان 2 در 4 یا 3 در 4 و برای مدل های پر مصرف از کابل برق افشان 6×2 یا 6×3 می توانید استفاده کنید. یعنی کابلی که دارای 2 یا 3 رشته سیم برق افشان سایز 4 یا 6 میلیمتر باشد. حالا چرا گفتیم 2 یا 3 رشته؟ اگر ساختمان شما مجهز به سیستم ارت باشد، برای ایمنی بالاتر و محافظت از دستگاه خود می توانید از کابلهایی استفاده نمایید که دارای یک رشته سیم اضافه ارت(به رنگ زرد با خط سبز) باشند. پس با احتساب دو رشته سیم اصلی که برای تغذیه دستگاه استفاده می شود، کابل شما جمعاً باید دارای 3 رشته سیم برق افشان باشد. 

عامل افت جریان در طول مسیر کابل برق: 

طول مسیر انتقال برق، عامل مهمی در انتخاب سطح مقطع مناسب کابل است. این موضوع به دلیل مقاومت اُهمی همه فلزات رسانا از جمله مس است. یعنی در واحد طول معینی از یک کابل برق میزانی از مقاومت که نقش کاهنده جریان برق دارد، وجود دارد و در انتهای مسیر، شدت جریان کمتری را نسبت به ابتدای مسیر دریافت می کنیم که باید طبق جداول مهندسی در محاسبه سطح مقطع کابل یا سیم رعایت شود. به عنوان مثال اگر کابل 4 در 2/5 افشان توانایی تحمل جریان 27 آمپر را در مسافت یک متر دارا باشد، در انتهای 100 متری آن تنها می توان حداکثر به %40 توان کابل (حدود 10 آمپر) دست یافت. البته میزان مقاومت اُهمی در کابلهای با سطح مقطع بالاتر کاهش پیدا می کند. اطلاعات کامل کاهش شدت جریان در نسبت سطح مقطع کابل به مسافت را با جدول مهندسی می توانید بدست آورید.

عامل دمای محیط کابل برق:

اعداد و ارقام محاسبه شده بر اساس دمای محیط 30 درجه سانتیگراد است. فراموش نکنید اگر از کابل در محیطهای گرمتری استفاده می کنید، میزان قابل توجهی افت شدت جریان خواهید داشت. مثلاً در دمای 45 درجه سانتیگراد، میزان شدت جریان مجاز بیشتر کابلهای مورد بحث تا 13% کاهش پیدا می کند. پس اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید حتماً باید به این موضوع توجه کنید که برای تغذیه وسایل پر مصرفی مثل کولر گازی از لااقل کابل با سطح مقطع یک سایز بیشتر استفاده نمایید.

کابل برق مسی یا کابل برق آلومینیومی

امروزه با توجه به افزایش فزاینده قیمت مس، در بیشتر موارد می توان از فلز آلومینیوم که از خواص خوبی جهت جایگزینی با مس برخوردار است در تولید کابلهای برق با سطح مقطع متوسط استفاده کرد: قیمت در حدود %80 کمتر از مس، رسانایی خوب، وزن کمتر و قابلیت حمل آسانتر. فقط باید به این مطلب توجه داشته باشید که خاصیت رسانایی آلومینیوم حدود %60 درصد مس است. پس برای اینکه بتوانید یک کابل برق مسی را یک کابل برق آلومینیومی جایگزین کنید باید از کابل آلومینیومی با سطح مقطع بالاتر استفاده نمایید. معمولاً توصیه می شود از کابل آلومینیومی با سطح مقطع 2 سایز بالاتر استفاده شود. مثلاً به جای کابل 10×2 مسی از کابل 25×2 آلومینیومی استفاده شود.

برای راه اندازی وسایل برقی و دستگاه های با مصرف متوسط نیز بهتر است علاوه بر مشورت با تکنیسین مجرب برق، به مشخصات فنی درج شده بر روی دستگاه توجه نمایید. بطور مثال اگرچه یک بخاری برقی 2000 واتی در حدود 10 آمپر برق مصرف می کند، ولی بهتر است برای راه اندازی آن از کابل برق 2 در 2.5 مسکات استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که برخی وسایل برقی در لحظات اولیه شروع به کار خود، شدت جریان زیادتری مصرف می کنند.

نام گذاری کابل برق افشان

هر کابل معمولی با مشخصه عددی A×B شناخته می شود که عدد A بیان کننده تعداد رشته های سیم برق افشان درون کابل و عدد B نشان دهنده سطح مقطع هر کدام از رشته های سیم برق می باشد. بطور مثال برای یک کولر آبی می توانید از کابل برق 2.5×3 مسکات یا 2.5×4 استفاده کنید که معنی آن وجود 3 یا 4 رشته سیم افشان 2/5 مسکات در درون این کابل می باشد.

تفاوت کابل برق استاندارد مسکات با کابلهای برق غیر استاندارد؟

جنس فلز «هادی» یا رسانایی که در تولید کابل برق مسکات استفاده می شود از مس خالص است. کلیه مثالهایی که در این مطلب آورده شده اند، با این فرض هستند که شما از شرکتهایی کابل برق تهیه می نمایید که کابلهای استاندارد و تمام مس تولید می کنند. نظیر سیم و کابل مسکات آمل. اما در سال های اخیر و با توجه به افزایش قیمت مس، استفاده از آلومینیوم یا آلومینیوم CCA (آلومینیوم روکش شده با مس) نیز رواج پیدا کرده است. البته با توجه به اینکه توانایی هدایت الکتریکی آلومینیوم حدود 35 درصد از مس کمتر است، باید به انتخاب سیم یا کابل آلومینیومی با سطح مقطع مناسب دقت بیشتری کرد.

متأسفانه گاهی توسط برخی تولید کنندگان، مخلوطی از تارهای مسی و آلومینیومی در تولید کابل برق افشان تمام مس استفاده می شود که بکارگیری آنها توسط مصرف کنندگان و سازندگان مسکن، خالی از خطر نیست. یک روش شناسایی چنین سیم هایی قرار دادن تارهای نازک سیم در معرض شعله آتش است. تارهای آلومینیومی به راحتی می سوزند ولی تارهای مسی فقط تیره تر می شوند. علاوه بر این باید رنگ تمام تارهای مسی تشکیل دهنده سیم، طلایی براق باشد. در غیر این صورت ممکن است ناخالصی هایی مثل آهن در آن بکار رفته باشد.

ویژگی کابل برق استاندارد

  • بر اساس استاندارد ملی، هر رشته سیم افشان در هر سطح مقطعی، می تواند دارای محدوده ای از تعداد تارهای سیم مسی با حداکثر قطر خاصی برای هر رشته تار باشد که مجموعه آن پس از تابیده شدن، سطح مقطع مورد نظر را ایجاد کند. بطور مثال سیم افشان سایز 1.5 می تواند با تعداد 31 رشته تار مسی با قطر 0.232 میلیمتر یا با تعداد 29 رشته تار مسی با قطر 0.237 میلیمتر تولید شود و این موضوع به انتخاب شرکت تولید کننده بر می گردد.
  • جنس روکش سیم افشان و غلاف کابلی از پی وی سی است که یکی از مقاومت ترین روکش ها در برابر عوامل مختلف آب و هوایی می باشد و به راحتی می توانید از آن در داخل لوله، زیر گچ، روی دیوار و به شکل سیار استفاده کنید.
  • انتخاب سایز کابل مناسب برای هر کاربرد باید با نظر تکنیسین مجرب برق صورت بگیرد چرا که عدم انتخاب صحیح ممکن است موجب صدمات جبران ناپذیری گردد. به عنوان مثال اگر برای یک وسیله پر مصرف مثل بخاری برقی از کابل با سیم نازکی استفاده شود، مصرف زیاد آن موجب گرم شدن بیش از اندازه کابل و روکش آن و ایجاد اشتعال در محل استفاده می گردد. اگر هم برای یک کار معمولی و کم مصرف مثل روشن کردن یک لامپ از کابل با سطح مقطع زیاد استفاده شود، به نوعی پولتان را هدر داده اید.

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
شرکت تولید کننده
صنایع سیم و کابل مسکات آمل
نوع کابل
افشان قابل انعطاف
تعداد رشته سیم
چهار رشته
سطح مقطع هر رشته
2.5 میلیمتر مربع
جنس عایق/غلاف
PVC/PVC
جنس فلز هادی
مس آنیل شده با خلوص 99.9%
رنگ بندی
روکش کابل مشکی (داخل یک رشته نول آبی+سه رشته فاز)
حداکثر جریان مجاز در هر رشته
27 آمپر
حداکثر ولتاژ نامی
100-600 ولت
میانگین قطر خارجی (mm)
11
وزن تقریبی در 100 متر (کیلوگرم)
21
حداکثر دمای کاربری
70 درجه سانتیگراد
شیلد
ندارد
کاربری
راه اندازی کولرهای آبی در اندازه های مختلف بدون سیستم ارت
تغذیه سه خط پریز برق توسط یک کابل
تغذیه موتورهای الکتریکی کوچک سه فاز
به عنوان کابل فرمان در برخی وسایل نظیر کولرگازی
به صورت نصب روکار و در فضای باز یا داخل داکت و لوله
استاندارد و تأییدیه ها
استاندارد ملی 8573609976
تأییدیه توانیر
گواهینامه پژوهشگاه نیرو
تأییدیه سازمان نظام مهندسی استانهای مختلف
اتحادیه برقکاران استانی
استاندارد بین المللی 60227 IEC 06
استاندارد ISO9001: 2015